BAJU PENGANTIN MAK ANDAM

Novel Dari Areila Sahimi

APA KATA HEROIN?


"Zain, sekeras-keras aku, rock-rock kapak aku, seselamba mana pun aku Zain, aku masih seorang perempuan. Yang tahu rasa malu bila tiba part nak luahkan isi hati." ~Aleeya~

APA KATA HERO?


"Biarpun dia serabut, dia kusut, dia jiwa kacau, dia suka teh tarik mamak sekalipun, pada aku dia tetap teristimewa." ~Zain~

Baju Pengantin Mak Andam - 4

MYVI SE berwarna merah
perlahan-lahan membelok
ke kiri simpang. Itu dia!
Khemah kanopi berwarna putih elok tersergam. Agak besar
juga kenduri Pak Azit yang dikatakan oleh Che Mat tadi.
Makan free la orang Kampung Sri Kinta esok. Kelihatan orang
kampung sedang sibuk menyediakan juadah makanan untuk
kenduri esok. Walaupun sudah masuk dunia Internet, dunia
handphone 3G, dunia wireless tanpa sempadan, adat gotongroyong
tidak pernah dilupakan. Sini kampung. Memang patut
dikekalkan adat bergotong-royong ini. Kalau di bandar, mana
ada orang nak bergotong-royong macam ini. Semua orang
sibuk membina masa depan, membina kerjaya, mencari duit
semata.
Kalau nak buat kenduri-kendara tak payah susahsusah
nak masak, tempah aje dengan catering service.
Jemputan cuma perlu datang makan sahaja. Mungkin kerana
itu orang-orang kota lebih suka buat hal mereka sendirisendiri.
Kadang-kadang tu jiran sebelah-menyebelah pun
boleh buat tak kenal. Nasib aku kenal baik dengan Kak
Hasmah sekeluarga yang tinggal di depan rumah sewa aku di
Putra Damai itu. Itu pun secara tak sengaja, malam-malam
buta pergi ketuk pintu rumah Kak Hasmah sebab nak mintak
suami dia tolong ajarkan macam mana nak pasangkan DVD
player yang baru beli, dekat TV. Dah berserabut wayar
kuning, hijau, merah, putih. Manual dah naik lunyai, tetapi
skrin TV tetap hitam legam. Malam tu pulak masing-masing
nak tunjuk bakat jadi Mac Gyver. Sampai ke sudah, DVD yang
baru dibeli tetap jugak tak boleh berfungsi.
Dan dengan bantuan yang diberikan oleh Kak
Hasmah dan suaminya, maka pada malam itu jugaklah aku,
Anis, Iwa dan Aida melayan Harry Potter sampai ke pagi.
Nasib esoknya hari Sabtu. Dari tahun pertama Harry masuk
belajar di Sekolah Hogwarts sampai la dia masuk ke tahun
kelima. Cerita budak-budak yang ditonton oleh budak-budak
perempuan yang dah boleh nak jadi mak budak pun. Itulah
penangan siri Harry Potter ni. Peminat tak kira usia. Tengah
hari, pakat ramai-ramai, tutup semua tingkap, bentang toto
masing-masing, semua qada tidur. Cittt!!! Baik punya aktiviti
di hujung minggu. Nasib hari tu aku punya kuliah satu hari
dibatalkan. Kalau tak, aku terpaksa jadi halimunan, ghaib
dari kelas sebab nak qada tidur.
Kereta diparkir di tepi jalan berhampiran rumah
pengantin. Dengan dua tangan yang ada, Aleeya membawa
segala peralatan dan pakaian pengantin. Dia menuju ke
rumah pengantin perempuan itu. Semua mata memandang
ke arah Aleeya. Apa aku tertinggal batang hidung di dalam
kereta ke tadi? Semua orang kat sini pandang aku macam aku
tak berhidung aje gayanya. Dup... dap… dup... dap... Bunyi
jantung berdegup kencang macam bunyi enjin motobot.
Belum sempat memberi salam, ahli keluarga si
pengantin perempuan terus menyerbu ke arah Aleeya. Ni apa
hal ni? Dah rasa nak patah balik buat larian pecut seratus
meter bila kena serbu ramai-ramai macam ni. Aleeya ditarik
masuk ke dalam rumah. Ya Allah! Selamatkanlah hamba-Mu
ini. Sungguh aku tidak bersalah di dalam hal ini.
"Apesal mak andam lambat sangat sampainya ni?
Bakal pengantin kat dalam bilik dah tak senang duduk. Mana
ke gayanya pun? Majlis akadnya lepas isyak. Ni nak dekat
pukul tujuh malam, pengantin tak siap lagi."
Suara seorang mak cik yang Aleeya tak sempat nak
berkenalan terus menerjah tanpa sempat memberi salam
mukadimah mesra-mesra terlebih dahulu.
Terkulat-kulat Aleeya. "Mintak maaf, mak cik. Saya
sesat tadi."
Nak tak nak kena mintak maaf jugaklah. Dah salah
aku. Datang lambat. Tapi, bukan salah aku. Wedding card ni
yang salah. Tapi nak salahkan wedding card buat apa. Bukan
wedding card ni boleh mintak maaf pada tuan rumah pun!
Patut salahkan orang yang design wedding card ni. Lepas tu
jangan lupa salahkan tauke kedai printing yang tak hati-hati
bila buat kerja. Sebab dia aku dapat susah.
"Dah sampai ke mak ngah?"
Datang satu suara dari arah belakang.
"Dah sampai dah ni."
Seorang perempuan muda seusia dengan Kak Ana
terus menarik aku masuk ke dalam bilik. Kesian dia.
Termengah-mengah. Nafasnya turun naik. Aku tegak berdiri
memerhati perempuan muda tersebut.
"Dik, tunggu apa lagi. Cepatlah. Akak dah lambat
ni!" Segera dia memberi arahan titah berdaulat menjunjung
kasih kepada Aleeya.

Alamak, mak andam mana pulak Ana hantar kat
rumah aku ni? Gaya blur tak tau apa-apa aje. Sudahlah
nampak budak sangat. Boleh buat ke tak ni?
Aleeya tersentak. Ini ke pengantin perempuan yang
perlu dia solekkan? Macam mana aku boleh berdiri tegak gaya
ala tiang bendera Dataran Merdeka kat dalam bilik ni,
sedangkan orang semua tengah kalut sebab pengantin
perempuan tak siap lagi!
"Ye... ye, kak." Gagap Aleeya berkata. Memanglah
aku tak boleh disergah macam tu. Kalau disergah terus jadi
gagap, nak bercakap pun terkeluar sepatah-sepatah.
"Panggil Kak Lina aje. Ini Aleeya, kan? Jenuh call
tadi. Kenapa tak jawab?"
Sempat wanita yang memperkenalkan diri sebagai
Kak Lina itu berkenalan dengan Aleeya.
Aleeya mengeluarkan handphone dari dalam kocek
seluar jean yang dipakai. Alamak!!! Macam mana boleh tak
perasan bateri handphone boleh kong terus ni. Kong sekongkongnya.
"Bateri kong la Kak Lina." Aleeya berkata sambil
menunjukkan handphone yang sememangnya telah pun
habis baterinya.
"Tak apa la Aleeya. Aleeya tau kan nak buat apa.
Tunggu apa lagi... cepatlah!" gesa Kak Lina. Harap-harap
sempatlah untuk dia bersiap.
Aleeya mengangguk. Beg berbentuk sebuah kotak
itu dibuka. Tu dia... Segala macam alatan solek menyolek
terdapat di dalamnya. Semua berjenama M.A.C. Ni M.A.C
original, bukan yang jual berlambak-lambak tiga sepuluh
ringgit di Gerbang Malam. Tak pun yang dijual di Uptown
Damansara.

Tanpa membuang masa, Aleeya terus menjalankan
kerja yang telah diamanahkan oleh Kak Ana kepadanya. Mulamula
muka pengantin dibersihkan. Krim muka disapukan
terlebih dahulu agar memberi kesan yang lebih cantik apabila
terkena flash kamera. Itu petua yang Kak Ana turunkan.
Bukan suka-suka hati ambik petua yang turun dari langit.
Kemudian muka bakal pengantin disapu dengan
sejenis krim yang dipanggil concealer. Concealer berfungsi
untuk menutup segala macam parut atau kesan-kesan jagat
di muka. Diikuti pula dengan foundation. Untuk muka Kak
Lina yang tak banyak sangat masalah, Aleeya menggunakan
foundation berbentuk cecair. Foundation tadi disapu rata
dengan menggunakan span. Bedak diratakan ke seluruh
muka. Okey, yang asas-asas dah settle.
Sekarang masuk part nak matchkan warna
pembayang mata dengan blusher pulak. Aleeya mahu mata
Kak Lina kelihatan lebih dramatik dan segar pada malam dia
diijabkabulkan. Jadi untuk itu, teknik solekan mata smokey
eyes paling sesuai digunakan. Lagipun majlis akad nikah Kak
Lina berlangsung pada waktu malam. Jadi memang sesuai
sangat. Pipi yang telah pun elok disapu blusher mengikut
kesesuaian warna kulit Kak Lina itu kelihatan cukup
sempurna bak pauh dilayang. Akhir sekali, pemerah bibir
pelengkap solekan. Siap satu kerja.
Sekarang turn untuk siapkan bakal pengantin
dengan segala jenis hiasan yang Kak Ana dah sediakan ini.
Mula-mula dengan cermat Aleeya membantu Kak
Lina mengenakan baju untuk majlis akad nikahnya. Sepasang
persalinan lace dengan potongan kebaya Indonesia
dipadankan dengan kain batik lepas bersusun tingkat di
hadapan menambahkan keayuan kepada si pemakai. Rambut
paras bahu Kak Lina disanggul rapi kemudian ditutup dengan
anak tudung yang siap dijahit dengan manik-manik
Swarovski. Sehelai selendang panjang berwarna senada
dikenakan di kepala. Lilit kanan, lilit kiri, tarik depan, tarik
belakang. Lepas lilit-lilit, lepas tarik-tarik, pinkan sekemaskemasnya.
Veil panjang had pinggang dipinkan di atas kepala
yang telah sedia cantik bertudung. Veil dipasang kemaskemas
agar tidak terjatuh. Sebuah tiara berwarna perak
dengan hiasan batu dan mutiara diletakkan sebagai pelengkap
hiasan di bahagian kepala pengantin perempuan. Tiara tadi
disepit agar kedudukannya teguh dan kemas.
Akhir sekali, seutas rantai panjang dipakaikan di
leher bakal pengantin. Siap!
Aleeya memandang sekali lagi wajah Kak Lina yang
sudah siap disolek. Sentuhan terakhir diberikan ke atas wajah
Kak Lina agar solekan tadi nampak lebih sempurna. Setelah
berpuas hati, Aleeya menyuruh Kak Lina melihat wajahnya di
cermin.
Kak Lina tersenyum. "Not bad. Tak sia-sia Leeya
jadi protege Ana. Betul cakap Ana, Leeya pun ada magic
touch macam dia yang boleh buat sape-sape terkena
sentuhan magic you berdua boleh berubah rupa."
Ikhlas pujian yang diberikan oleh Kak Lina kepada
Aleeya. Sungguh. Nampak cantik. Memang dah jadi lain
daripada yang biasa.
Aleeya hanya tersenyum mendengar pujian yang
diberikan. Bangga wei bila orang puji hasil kerja kita. Dia
sendiri tidak menyangka kurang dari dua jam, si bakal
pengantin siap didandan dan disolek dengan sempurna.
"Aleeya, nanti teman akak pergi masjid ek?" pinta
Kak Lina.
Aleeya membuntangkan biji mata. Ah, sudah!!!
Dikatakan aku cuma berfungsi menjadi mak andam yang
tolong andamkan pengantin aje kat sini. Ni apa kes sampai
mahu pergi ke masjid pun aku kena ikut sekali? Ada dalam
senarai tugas seorang mak andam ke?
"Tak nak la kak. Segan la. Dah la pakai T sama jean
aje ni. Malu la nak masuk masjid pakai macam ni. Sungguh
tak bersopan santun punya anak dara...." Aleeya menolak.
Betul apa! Ada ke dengan pakai Levis skinny jeans
dengan T nak masuk dalam masjid. Buat malu keturunan aje!
"Alah… okey apa! Leeya pakai tudung. T pun lengan
panjang. Kira dah okey dah tu. Akak tak ada kawan nak teman
pergi masjid ni. Tolonglah ye." Kak Lina seakan merayu.
Dahi Aleeya sudah berkerut seribu. Tangan kiri
dipicit-picit ke dahi. Sungguh la... Aku dah pening tapi
dipaksa buat macam-macam. Kes merayu-rayu yang aku
lemah ni... Macam mana ni? Takkan nak cakap dekat Kak
Lina yang baru aku kenal ni aku tak boleh pergi! Aku segan
nak masuk masjid dengan pakaian macam ni. Nanti apa orang
kata. Tak pasal-pasal aku dituduh sebagai anak Melayu yang
tak tau etika berpakaian ketika masuk ke masjid. Malu la
kalau kena tegur pasal benda-benda macam ni. Kelentong aje.
Anggap aku tipu sunat.
"Leeya tak boleh masuk masjid, kak. Sekarang ni
bendera Jepun tengah cantik berkibar."
Baik punya alasan. Itu aje alasan yang rasa-rasanya
boleh diterima pakai oleh semua orang. Padahal baru minggu
lepas aku habis period. He he he… Belasah ajelah.
"La... ye ke?" Kak Lina mengeluh panjang. Macam
bunyi orang kecewa pun ya jugak.
"Tak apalah. Tak dapat teman sampai dalam masjid,
Leeya ikut akak sampai luar masjid pun tak apa. Tunggu kat
luar. Akak nervous ni dik." Sekali lagi Kak Lina cuba
memujuk rayu Aleeya.
Apalah Kak Lina. Selalu orang kata dah dapat betis
nak paha, tapi akak yang sorang ni pulak tak dapat paha, kaki
ayam pun jadi.
Tapi boleh diterima pakai jugak dengan logik akal.
Sekurang-kurangnya kaki ayam kalau dibuat sup memang
sedap. Kalau di restoran Thai mahunya sampai sepuluh
ringgit sepinggan kecil kerabu kaki ayam. Kalau dalam tak
boleh masuk, siapa berani halang aku tunggu pengantin
dekat luar masjid. Kena pergi jugak ke ni?
"Okeylah akak."
Nak tak nak Aleeya terpaksa menurut. Mencinya
aku kena paksa-paksa ni, di dalam hati, Aleeya merungut
sendiri.
"Good. Naik satu kereta dengan akak ye."
"Eh, tak apa la kak. Leeya boleh drive sendiri."
Aleeya cuba menolak. Apa ni? Dah la tak kenal
dengan suku sakat ahli keluarga bakal pengantin ni,
takkanlah nak duduk menumpang dalam satu kereta padahal
kereta sendiri elok tersadai kat tepi jalan tu.
"Naik sekali dengan akak la. Senang. Lepas tu
Aleeya tunggu aje dekat kereta."
Dahi Aleeya berkerut seribu. Aku tak suka diaraharahkan
orang macam ni. Bila la semua ini nak berakhir?
Terasa saat-saat macam ni nak balik rumah, mandi, terus
tidur. Tak payah nak fikir apa-apa pun. Tapi nak buat macam
mana? Aku datang sini atas arahan bos besar Butik Seri
Pengantin. Karang tak pasal-pasal Kak Lina pergi mengadu
dekat Kak Ana. Tak pasal-pasal jugak bayaran dipotong.

Kak Ana bukan boleh jangka apa dia nak buat. Dari
apa yang Kak Lina duk sibuk bercerita dengan aku semasa
aku sibuk-sibuk duk solekkan dia tadi, dia orang berdua dulu
satu kroni masa studi dekat UiTM. Patutlah Kak Ana beria-ia
benar menyuruh aku tolong coverkan kerja dia kat sini.
Member satu kroni mahu kahwin. Tapi dia tak dapat datang.
Terpaksa aku mewakilkan diri. Keluhan dilepaskan.
"Okey."
Ringkas jawapan Aleeya. Walaupun ringkas, tetapi
bernada lemah.
"Hah, macam tu la adik akak... Jom cepat. Semua
orang dah tunggu dekat luar tu."
Dalam kepala Aleeya sempat berfikir-fikir. Patutlah
kakak-kakak berdua ni boleh jadi satu kroni. Kepala dua-dua
sama. Macam mana aku boleh termasuk di tengah-tengah
kepala gila-gila ini pun aku tak tau. Sedar diri. Memang aku
pun kepala boleh tahan gila-gila jugak, tapi aku gila-gila
dengan golongan seusia aku aje. Aku golongan adik-adik,
diorang golongan kakak-kakak, nasib tak masuk grup ‘mak
cik-mak cik ahli mesyuarat tingkap’.
Tiba di pekarangan masjid, kelihatan rombongan
pihak pengantin lelaki telah sampai terlebih dahulu.
Mengikut kata Kak Lina, rombongan pengantin lelaki
bertanggak di rumah mak long Kak Lina yang tinggal tidak
jauh dari masjid ini. Boleh tahan segak bakal pengantin lelaki
Kak Lina ini.
Sementara menunggu majlis akad nikah
berlangsung di dalam masjid, Aleeya hanya duduk di dalam
kereta. Seperti yang dia harapkan. Di dalam kereta, Aleeya
bersandar kepenatan.
Aku pun tak paham kenapalah aku kena berada di
sini. Aku kalau tak disebabkan dipujuk rayu Kak Lina tadi,
rasanya tak kuasa nak turut serta dalam upacara ini. Lebih
baik duduk diam-diam di rumah pengantin. Dah tentu-tentu
boleh makan nasi. Macam lepas ni dah tak ada kerja. Padahal
lepas majlis ini, ada pulak majlis malam berinai besar. Lepas
majlis malam berinai besar pulak, ada acara tangkap gambar
pengantin dalam pakaian pelbagai bangsa pulak. Pukul
berapalah semua ini akan berakhir. Sungguh. Aku memang
dah penat sangat ni. Rasa-rasanya ini yang pertama dan
terakhir aku ambil kerja Kak Ana ini. Nampak senang. Tapi
sebenarnya azab wei….
Sedang asyik Aleeya melayan perasaan, melayan
blues seorang diri, kelihatan jurukamera keluar dari masjid
sambil merakamkan detik-detik manis pasangan yang baru
sah bergelar suami isteri itu. Lalu, Aleeya keluar dari perut
kereta apabila melihatkan semua orang sudah keluar dari
dalam masjid. Aleeya hanya berdiri menyandar di pintu kereta
yang tertutup sambil memerhati Kak Lina dengan suami
tercinta mengabadikan detik-detik manis di dalam hidup
mereka ke dalam lensa kamera. Jelas terpancar kebahagiaan
bila cinta yang suci itu direstui oleh kedua-dua keluarga dan
diakhiri dengan ikatan pernikahan.
"Aleeya!!!"
Lamunan Aleeya tiba-tiba terhenti apabila terdengar
suatu suara memanggil namanya. Aleeya memandang ke arah
dari mana datangnya suara itu. Kelihatan Kak Lina sedang
melambai-lambaikan tangan ke arah Aleeya dan memberi
isyarat agar datang kepadanya. Aleeya dengan segera datang
ke arah Kak Lina. Tisu peket yang telah sedia di tangan
dikeluarkan sehelai, lalu ditekan-tekan perlahan-lahan ke
wajah Kak Lina yang sudah berpeluh itu.
"Berapa kali abang Kak Lina baru lepas tadi?" tanya

Aleeya seakan berbisik di telinga Kak Lina. Sengaja diajukan
soalan yang agak nakal itu kepada Kak Lina.
"Sekali aje, dik," jawab Kak Lina dengan senyuman
mekar di bibir.
"Wahh!!! Terror la abang akak. Ini mesti dah praktis
banyak kali ni...." Kali ini volume suara Aleeya sedikit kuat.
Serentak itu, hinggap satu cubitan di lengan kanan
Aleeya.
"Adui!!! Sakit la kak." Aleeya mengerang perlahan.
Melebih nampak kakak sorang ni. Main cubit-cubit pulak!
"Cover sikit, dik."
Aleeya terus tergelak kecil mendengar jawapan yang
keluar dari mulut Kak Lina itu. Nak cover mendenya? Yang
jadi pengantin Kak Lina, bukan aku! Yang kena cover-cover,
kena kontrol ayu, Kak Lina. Bukan aku!
"Aleeya, jom ambik gambar sekali," usul Kak Lina
sambil menarik tangan Aleeya.
"Eh, tak apa la kak."
Aleeya menolak. Tak biasa. Kak Lina dengan aku
bukan ada apa-apa ikatan persaudaraan pun. Menjadi sahabat
pun bukan. Kenapa mesti jadi minah enter frame pulak ni?
"Jom la. Meh sini akak kenalkan. Ini suami akak.
Muhammad Khairul Irfan. Aleeya panggil Abang Irfan aje."
Kak Lina memperkenalkan suami tercinta.
Aleeya mengangguk sambil tangannya dilambai ke
arah Abang Irfan. "Haa... hai bang."
"Abang, kita ambil gambar dengan mak andam yang
ditempah khas ni sekali ek?"
"Okey." Idea yang dipersetujui oleh si suami.

"Tak payah la kak."
Kepala Aleeya mula berpusing-pusing mencari
alasan. "Hmmm... hah! Mak Leeya kata tak baik kalau ambik
gambar bertiga, kak."
Hentam sajalah. Dah itu aje yang terlintas dekat
kepala masa ni.
"Kalau tak boleh bertiga, kita ambik berempat."
Abang Irfan pula mencelah.
Aleeya membulatkan mata. Kalau aku minah enter
frame. Siapa pulak yang nak jadi mamat enter frame gambar?
"Zain, sini jap."
Suami Kak Lina memanggil seorang lelaki yang
sedang bersembang-sembang dengan pihak pengantin
perempuan. Barangkali adik ataupun saudara-mara suami
Kak Lina.
Aleeya memalingkan muka ke tepi. Dah tak tau
macam mana bentuk muka aku sekarang ini. Dahi dah
berkerut-kerut. Muka dah berminyak. Lesu campur penat.
Macam mana nak ambil gambar dengan mempelai?
"Aleeya!"
Aleeya tersentak. Kenapalah Kak Lina ni suka
sangat main kejut-kejut orang. Kalau ada sakit jantung dah
lama dah jadi arwah.
"Akak ni! Suka kejut-kejutkan orang. Kalau Leeya
ada sakit jantung, alamatnya wassalmulah kat sini." Selamba
Aleeya menuturkannya.
Kak Lina ketawa mendengar kata-kata yang
terkeluar dari mulut Aleeya.
"Sembang apa lagi ni? Hah, Leeya ni kawan abang,

Zain. Zain, ini Aleeya. Tadi Leeya kata mak Leeya cakap tak
elok, kan ambik gambar bertiga. Sekarang dah berempat.
Bagus betul budak ni. Anak yang mendengar cakap mak dia."
Abang Irfan berkata sambil tangan kiri menepuk bahu
pemuda di sebelahnya.
Aleeya mula mengerutkan dahinya apabila
memandang wajah pemuda yang segak berbaju Melayu cekak
musang berwarna putih lengkap bersamping tenunan
Terengganu berserta songkok hitam di kepala. Macam pernah
kulihat muka ini... tapi di mana ya? Mengulang kembali
dialog Yassin Senario dalam filem ‘Senario Lagi’. Macam
kenal. Argh… Kenapa kepala susah sangat nak ingat siapa
dia? Macamlah satu jam tadi pergi telan dua biji pil pelupa
sampai boleh jadi lupa dengan semua benda.
Pemuda itu tersenyum kepada Aleeya.
Aleeya membuntangkan biji mata. Mulut ternganga
luas. Tetapi cepat-cepat ditutup kembali sebelum ada lalat
yang berani masuk. Memanglah aku macam ingat-ingat lupa
dengan muka mamat ni. Ini mamat yang aku jumpa dekat
kedai Che Mat petang tadi. Apa punya petaka datang menimpa
ni! Sungguh. Dunia ini bulat. Dunia ini kecil. Pusing-pusing
pasti kita akan terjumpa dengan orang yang sama. Baru tadi
berdoa supaya tak terjumpa lagi mamat ini. Sekarang, dia
dah berdiri betul-betul depan mata. Kalaulah aku ada magic
power, nak aje aku menghilangkan diri balik rumah sekarang
jugak. Tak pun kalau aku ada selimut yang boleh buat diri
jadi halimunan macam dalam filem Harry Potter tu,
memanglah sekarang jugak aku selimutkan diri aku ni.
"Okey. Sekarang semua ready ye? Berdiri rapatrapat.
Yang cik adik sebelah tu apesal jauh sangat tu? Rapat
sikit. Nanti nampak separuh badan aje dalam gambar."

Jurukamera bertugas memberi arahan kepada kami
agar shoot yang akan diambil nanti nampak cantik.
Aleeya menggetap bibir. Sengaja betullah si
cameraman ni. Ngeee!
"Okey. Ready for take. One, two, three… cheessee."
Aleeya hanya tersenyum bersahaja. Tak tau nak
ditafsirkan macam mana rupa senyuman tadi. Macam kerang
busuk, lala busuk, tiram busuk yang mana satu aku pun tak
berapa pasti.
Mula-mula sekeping. Lepas tu sekeping lagi. Lagi…
lagi… dan lagi. Dalam malu-malu tadi, rasa-rasanya dekat
sepuluh keping la gambar Aleeya tersesat dalam album
kahwin Kak Lina.
Selesai sesi bergambar beramai-ramai bersamasama
ahli keluarga, kedua-dua mempelai mula bergerak ke
rumah pengantin perempuan untuk menjamu selera. Kak
Lina dan suaminya naik satu kereta.
Entah macam mana Aleeya boleh tercampak naik
satu kereta dengan Zain. Nak buat macam mana? Nak naik
kereta dengan pengantin baru, Aleeya segan. Takkan nak
berhimpit-himpit. Nasib baik Si Zain tu kasi offer baik punya
tumpang Chevrolet Optra dia. Walaupun rasa macam malu
nak tumpang sekali, tapi dah tak ada pilihan. Takkan nak buat
keras kepala buat acara maraton, jalan kaki malam-malam
buta ini. Memang jarak tak berapa nak jauh dengan rumah
pengantin. Tapi malam-malam macam ni takut kalau-kalau
terserempak dengan H.A.N.T.U. Mintak simpang.
Nauzubillahiminzalik!
Di dalam kereta, yang dikasi tumpang dengan yang
baik sangat memberi tumpang masing-masing diam sahaja.
Bukan Aleeya malas mahu beramah mesra. Tetapi
takkanlah dia yang nak mulakan dulu. Buat malu muka aje.
Dah la petang tadi punya kes pun belum hilang lagi kesan
malunya. Jangan nak buat hal. Jangan suka-suka nak kasi
malu diri sendiri, hatinya berperi.
Sampai di rumah pengantin, Aleeya terus keluar
dari Chevrolet Optra milik orang yang kasi tumpang itu.
"Thanks."
Sepatah perkataan yang terkeluar dari mulut Aleeya
sebelum dia berlalu pergi.
"Hmmm... Meenachi Leela Ji. Nice to meet you!"
Tiba-tiba datang suara dari belakang.
Mendengar sahaja kata-kata dari belakang itu,
Aleeya terus berpaling pusing kepala lipat maut. Dilihatnya
Encik Chevvy itu sedang tersenyum sambil menahan ketawa.
Kening Aleeya naik sebelah ala-ala penyanyi lentik
Ziana Zain. Mata dibulatkan. Dia mendengus geram. Terus
berpusing dan berjalan laju-laju menuju ke rumah
pengantin.

1 comments:

  1. aika said...
     

    Bestt.ar...nant nk bli la bku ni..

Post a Comment